Glada studenter

BOPRÖVADE HYRESGÄSTER/ÅR

FRIGJORDA BOSTÄDER/ÅR

STUDENTBOSTÄDER PÅ RIKTIGTTACK VARE BOPRÖVNINGEN

En studentbostad är en bostad som är exklusiv för just studenter – men hur vet man vem som faktiskt är student? Svaret stavas boprövning, ett administrativt arbete som är lika omfattande som det är viktigt och varje år skapar boprövningen fler lediga studentbostäder än vad som byggs.

– Jag tycker boprövningen är superviktig, det är absolut det mest betydelsefulla jag gör i mitt jobb, säger Eva Sjölund som har jobbat med boprövningen hos oss i snart 30 år.

I Stockholm är det samma visa varje år vid terminsstart. Nyhetsartiklarna om studenter som inte har någonstans att bo duggar tätt och lärosäten ställer sig frågan hur de ska kunna attrahera studenter om det inte finns någonstans att bo. Kötiden för att få ett korridorsrum kan variera lite mellan olika områden men ligger någonstans runt ett år. För en lägenhet med eget kök är kötiden nästan det dubbla. Att Stockholm behöver fler studentbostäder är med andra ord lätt att konstatera.

Så varför byggs det inte mer? Det är en komplex fråga som nästan förtjänar en egen avhandling men förenklat kan det förklaras av att marken i Stockholm är begränsad och det är många som vill bygga på samma mark. Eftersom det finns så få studentbostäder i relation till efterfrågan är det därför viktigt att de studentbostäder som finns används av just studenter.

Att säkerställa att hyresgästerna uppfyller kraven för att få en studentbostad är ett mödosamt arbete som tar tid och resurser men det är viktigt – för utan boprövning försvinner hela idén med att ha bostäder som bara är till för dem som studerar.

– Att bopröva är ett roligt arbete men det är mycket att göra. Vi boprövar ju 5000 av våra hyresgäster varje termin, säger Eva.

Vi har över 8300 bostäder i vårt bestånd och boprövar de som bott minst en termin hos oss. Boprövningen sker två gånger per år och av de 5000 som boprövas varje gång är det ungefär 2700 som blir automatiskt godkända när vi söker efter deras studiemeriter i Ladok. Ladok är ett IT-system dit flera lärosäten registrerar sina studenters tagna högskolepoäng. De 1300 som inte blev automatiskt godkända hade förmodligen inte 15 högskolepoäng registrerade under terminen och dessa boprövas istället manuellt.

Cirka 500-600 personer per boprövning, alltså totalt över tusen per år, får besked om att de behöver lämna sin studentbostad till förmån för en aktiv student. De allra flesta lämnar utan problem men det finns de som inte bekräftar utflytten. Dessa personer brukar Eva ringa och påminna att de ska bekräfta sin utflyttning.

– Jag ringer dem och tjatar. Och tjatar och tjatar. Våra bostäder är ju faktiskt till för studenter och det är viktigt att de som pluggar här i Stockholm får tillgång till alla av stadens studentbostäder, säger Eva.

BOPRÖVADE HYRESGÄSTER/ÅR

FRIGJORDA BOSTÄDER/ÅR